Zoeken op trefwoord, titel of auteur Auteur
Rubrieken

Filters
Zoeken

Kennisbank

Terug
164 gevonden resultaten binnen rubriek Juridisch
Straks voor de klas
Jorieke Steenaart    (2018)
De overgang van de opleiding naar lesgeven is groot en uit onderzoek* is gebleken dat er in het eerste jaar lesgeven een grote uitstroom is van startende leerkrachten. Met het behalen van je diploma ben je dan (eindelijk) bevoegd docent en mag je binnen het onderwijs zelfstandig voor...
Ruimte voor de leraar: noodzaak bij vernieuwing!
Sandra Roelofsen    (2018)
Leraar zijn is een veeleisend en dynamisch beroep. Elke dag zijn leraren bezig om, voor leerlingen met uiteenlopende achtergronden, talenten en leerbehoeften, aantrekkelijk, uitdagend en betekenisvol onderwijs te verzorgen. Dit vereist de juiste (persoonlijke) benadering, variatie in...
Recente ontwikkeling
Maarten Segers    (2016)
In het laatste nummer van LO magazine een overzicht van recente ontwikkelingen op juridisch gebied.
Geen transitie vergoeding bij herbenoeming
Daniëlle Dubbel    (2016)
Sinds de inwerkingtreding van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) zijn de regels omtrent het toekennen van vergoedingen bij ontslag gewijzigd. De WWZ bepaalt dat de werkgever aan de werknemer een transitievergoeding verschuldigd is indien de arbeidsovereenkomst ten minste 24 maanden heeft...
De uitzendkracht en arbeidsvoorwaarden
Maarten Segers    (2016)
In 2015 (Magazine 3) werd het al eens benadrukt, de termen ‘detachering’, ‘uitzending’ en ‘payrolling’ klinken in het onderwijs steeds bekender in de oren. Uitzendkrachten, gedetacheerden en payrollmedewerkers (in de rest van het artikel: ‘uitzendkrachten’) zijn formeel...
Stiekem met pensioen
Maarten Segers    (2016)
Voor de meeste mensen ligt de AOW-leeftijd (hierna ‘pensioenleeftijd’) al minimaal op 67 jaar. Inmiddels is ook al duidelijk dat de pensioenleeftijd vanaf 2022 aan de stijgende levensverwachting zal worden gekoppeld. In de praktijk betekent dit dat mensen steeds langer moeten...
Fysiek ingrijpen en bijzondere risico’s
Sandra Roelofsen    (2016)
Hoe kun je als leraar LO een pedagogisch veilig beweegklimaat realiseren? En hoe ga je als leraar LO om met agressief gedrag en fysiek ingrijpen daarbij?
Hygiëne en veiligheid
Sandra Roelofsen    (2016)
Kinderen bewegen veel en graag; een actieve leefstijl stimuleren en vasthouden is een van de opdrachten van het bewegingsonderwijs. Beter leren bewegen is het doel en dat in een veilige omgeving met ook nog eens aandacht voor persoonlijke hygiëne van de leerlingen. Van al dat bewegen...
Leerlingvolgsysteem en de samenhang met vakwerkplannen
Maarten Massink    (2016)
Vakwerkplannen slaan een brug tussen dat wat we op opschrijven over onze bedoelingen met het vak en dat wat we doen om de plannen uit te voeren in de lessen. Of dit ook gelukt is, is voor een groot deel terug te vinden in de leerlingvolgsystemen (lvs). Daarin houden we leerlinggegevens...
Kompas bewegingsonderwijs, een planningstool voor vaksecties
Ger van Mossel    (2015)
Kompas bewegingsonderwijs is een planningstool voor vaksecties LO in het voortgezet onderwijs. Het kompas is ontwikkeld door SLO, nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling. De tool is gebaseerd op de publicatie Basisdocument bewegingsonderwijs voor de onderbouw van het...
1 2 3 4 14 15 16 17
Terug naar boven
Een ogenblik geduld alstublieft...