Zoeken op trefwoord, titel of auteur Auteur
Rubrieken

Filters
Zoeken

Kennisbank

Terug
235 gevonden resultaten binnen rubriek Onderwijszaken
Motorische Remedial Teaching (MRT)
Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding (KVLO)    (2017)
Een school wil voor elk kind een veilige haven zijn en elk kind optimale leerkansen bieden. Ook voor kinderen met een ander leertempo of met speciale behoeften. Op het gebied van taal en rekenen en soms gedrag hebben vrijwel alle scholen formatie gereserveerd voor interne begeleiding...
Doorlopende leerlijnen
Maarten Massink    (2017)
Voor de beschrijving van inhoud en kwaliteit van het bewegingsonderwijs zijn de Basisdocumenten voor bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs (primair onderwijs, (PO) en het voortgezet onderwijs (VO)) van het Jan Luiting Fonds richtinggevend. Deze zijn ontwikkeld door een...
Bewegen als noodzakelijk doel
Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding (KVLO)    (2017)
Dit is het tweede deel van het verhaal over lichamelijke opvoeding als doel en als middel. In het eerste deel ging het over bewegen als doel voor de lessen bewegingsonderwijs en de verhouding van de drie doelgebieden ‘kwalificering, subjectivering en socialisering’ bij de planning...
Keuzeprogramma’s
Berend Brouwer    (2017)
Sportoriëntatie en –keuzeprogramma’s (SOK), ze zijn al heel lang een standaardonderdeel van het programma bewegingsonderwijs in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Al zo lang dat we nauwelijks nog stilstaan bij waarom dat ook alweer was en of de manier waarop dat gebeurt...
'Goalkeeper!'
Alien van der Sluis    (2017)
Op de basisschool sporten kinderen nog volop, maar na het eerste jaar van de middelbare school daalt het percentage leerlingen dat lid is van een sportvereniging drastisch. Dit geldt nog meer voor leerlingen in het vmbo. Deze doelgroep heeft ook een minder gezonde leefstijl dan...
Bewegen, sporten, specialiseren
Gerda Op het Veld    Kayan Bool    (2017)
Elke sportloopbaan begint met bewegen. Kinderen hebben een natuurlijke drang om te bewegen, maar voldoende bewegen is helaas om verschillende redenen steeds minder vanzelfsprekend. En op nog te veel basisscholen zijn er uitdagingen wat betreft de kwaliteit en omvang van goed leren...
Bewegen
Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding (KVLO)    (2017)
Vanuit onderwijskundig perspectief is het wenselijk dat leerkrachten, bestuurders en beleidsmakers weten welke waarden of welke doelen we nastreven als kinderen in onderwijstijd bewegen. Zijn de doelen tijdens de les bewegingsonderwijs hetzelfde als tijdens het buitenspelen in de...
Wie (veel) beweegt, moet (gezond) eten
Marcel Rözer    (2017)
Als het ‘vroeger’ op de ALO van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen over voeding ging, dan bedoelde men sportvoeding. ‘Daar is wel iets in verschoven’, zegt Hester de Vries. De ALO-docente zag de laatste jaren de aandacht voor voeding toenemen. ‘Kijk, primair leiden we op voor...
Wat kunnen we nu met de Coopertest?
Lars Borghouts    Bart Raaijmakers    (2017)
In twaalf minuten een zo groot mogelijke afstand lopen staat het op het programma van veel scholen in het voortgezet onderwijs. Vaak zelfs ‘voor een punt’. Is dat eigenlijk wel te verantwoorden?
Voeding en presteren
Saraï Pannekoek    (2017)
Voeding en sport gaan hand in hand samen. Of iemand op recreatief niveau of juist op top niveau traint, het blijft belangrijk door middel van voeding en vocht voldoende energie en voedingsstoffen binnen te krijgen om te kunnen blijven presteren. Wat levert een gezonde sportvoeding...
1 2 3 4 5 6 7 21 22 23 24
Terug naar boven
Een ogenblik geduld alstublieft...