Zoeken op trefwoord, titel of auteur Auteur
Rubrieken

Filters
Zoeken

Kennisbank

Terug
533 gevonden resultaten binnen rubriek Praktijk
Kleine gymzaal?
Steef Kraan    (2018)
De meeste bestaande gymzalen zijn gebouwd volgens richtlijnen (bouwbesluit (3)) waar uitgegaan wordt van een bezettingsgraad van 8 m2 per leerling. Met een groepsgrootte van 30 leerlingen en 252 m2 kom je uit op 8 m2. In de (1) ‘Normen gymnastieklokalen en sportzalen/delen van...
De kracht van het arrangement (1)
Theo de Groot    Jaap Verhagen    (2018)
Het ontwerpen en realiseren van bewegingsactiviteiten die door iedere leerling betekenisvol en uitdagend ervaren worden, is geen sinecure. We kunnen vaststellen dat dit voor ons als professionals enerzijds een complexe en ingewikkelde opgave en anderzijds een uitdagende ambitie is....
Contacten over de grens en LO
Maarten Massink    (2018)
Op verschillende scholen zijn er uitwisselingsprogramma’s met andere scholen, in het kader van aandacht voor internationalisering. Leerlingen laten kennismaken en contact laten onderhouden met leerlingen van scholen uit het buitenland. Soms als onderdeel van een tweetalig...
Flipped Classroom brengt meer rendement in LO
Daniel Spanjaard    (2018)
Lichamelijke opvoeding (LO) richt zich als praktijkvak voornamelijk op het beter leren bewegen en het leren organiseren hiervan. Leren over bewegen is daarnaast ook van essentieel belang voor kwalitatief onderwijs, echter hier blijkt in de praktijk te weinig tijd voor. Dit heeft als...
Ruis in de gymles
Danny Wals    (2018)
Het toepassen van recente inzichten in motorisch leren is hot! Eén van deze inzichten is differentieel leren. Dit is het oefenen van een nieuwe bewegingsactiviteit, waarbij elke oefening bewust anders is dan alle eerdere. Zo veel mogelijk variatie aanbrengen tijdens het oefenen is de...
Bijdragen aan de gemeenschap bewegend participeren
Patrick Looijen    (2018)
Voor mijn ogen zag ik het gebeuren: tijdens een mikspel op de basket waren grote jongens en meisjes bezig met een afvalrace. Een wat kleiner meisje genoot van het spannende spektakel. De afstand tot de basket werd gemarkeerd door een grote zwarte omgekeerde ton. Er stond een heel...
Tutorgym
Wiebe Faber    (2018)
Het idee voor tutorgym is ooit ontstaan door te kijken naar andere voorbeelden van peerteaching. Voorbeelden daarvan kennen we allemaal in de vorm van bijvoorbeeld tutorlezen. Het idee erachter is dat wanneer je anderen het geleerde aanleert je er zelf meer van leert (zie de learning...
Sport Education Model: iedere leerling doet ertoe!
Frank de Kok    Gwen Weeldenburg    (2018)
Sport Education (SE) is een didactisch model dat ontwikkeld is om alle leerlingen op school binnen de LO ‘echte’ en vooral prettige sportervaringen op te laten doen. Ondanks het feit dat dit model met name ontwikkeld is op basis van de Amerikaanse situatie, waarin de toegang tot...
Wat is TPSR en hoe kan ik dit in mijn LO-lessen toepassen?
Katrijn Opstoel    Kristine de Martelaer    (2018)
Om de leerlingen een motiverend leef- en leerklimaat aan te bieden in onze lessen LO, is het belangrijk dat zij zich als jonge opgroeiende volwassenen goed voelen tijdens de lessen, zowel individueel als in de groep. Pas dan is LO ook een vak dat voorbereidt op de zin om levenslang te...
Kiezen of delen?
Steef Kraan    (2018)
Het gebeurt blijkbaar nog steeds, het kiezen van partijen. Gewoon op tv. Ook nog tijdens de gymles? Hoe zit het met het veilige pedagogische klimaat?
1 2 3 4 51 52 53 54
Terug naar boven
Een ogenblik geduld alstublieft...