Zoeken op trefwoord, titel of auteur Auteur
Rubrieken

Filters
Zoeken

Kennisbank

Terug
526 gevonden resultaten binnen rubriek Praktijk
Tuintrampolinespringen (2)
Tjalling van den Berg    Martin van Wijk    (2007)
In vele tuinen in woonwijken en vooral in de buitengebieden is het steeds meer zichtbaar. De tuintrampoline heeft zijn intrede gedaan. Maar er doen zich daarmee ook veel ongelukken voor. Hoe kunnen we leerlingen veilig en verantwoord leren omgaan met dit nieuwe verschijnsel? In dit...
Social circus in de praktijk
Ruud Bosscher    Monique Hammink    (2007)
In het artikel op pagina 9 e.v. in dit nummer is uiteengezet wat de waarde van social circus kan zijn voor kwetsbare leerlingen. In dit praktijkartikel wordt u een kijkje in keuken gegund en kunt u lezen hoe dit in de praktijk wordt uitgewerkt.
Kanopolo, een jonge teamsport met toekomst!
Sjoukje Berkhof    (2007)
Kanopolo, wat is dat? Vraag het een willekeurige persoon en niemand weet wat kanopolo is. Dit is niet vreemd, want kanopolo is tot nu toe een relatief kleine sport in Nederland en tevens de jongste sport op het water. Kanopolo of kajakpolo zou je kunnen zien als een combinatie...
Tuintrampolinespringen (1)
Tjalling van den Berg    Martin van Wijk    (2007)
De tuintrampoline is een voorbeeld van een verschijningsvorm van turnen waar kinderen graag mee willen spelen. Helaas kan het leiden tot ernstige ongelukken en is scholing gewenst. Een uitstekende aanleiding om in de lessen Bewegen en sport hier aandacht aan te besteden. Dit geldt...
Yoga in de gymles
Claudia Theunisz    (2007)
Yoga is een oude wetenschap die gaat over de leer van het leven. Deze levensleer is een paar duizend jaar voor onze jaartelling ontstaan in India. Het woord yoga betekent juk, oftewel het in evenwicht brengen. Zoals een juk een last in evenwicht brengt, zo brengt yoga een evenwicht...
Tik- en afgooispelen, toetje of hoofdgerecht? (2)
Henk Breukelman    (2007)
Tik- en afgooispelen hebben in het voortgezet onderwijs een merkwaardige status. Iedereen speelt ze, maar bijna nergens worden ze voor vol aangezien. Er wordt weinig onderwijs op gegeven en voor een cijfer trefballen of jagerballen doen we ook al niet. Alleen in de eindtermen van het...
Kennismaken met badminton
Chris Mooij    Paul Rip    Maurits van Tubergen Lotgering    (2007)
Badminton is een erg aantrekkelijk spel voor het basisonderwijs. Een shuttle raken en deze in de lucht slaan of ergens naar toe slaan is een vaardigheid die kleine kinderen al snel onder de knie hebben. De badmintonachtige hand-oog coördinatieoefeningen zijn een leuke voorbereiding...
Coachen bij atletiek
Koen Anthoni    Hans Dijkhoff    (2007)
Dit artikel is een voorbeeld van ‘good practice’ bedoeld om te laten zien hoe er kan worden omgegaan met coachen door leerlingen in het kader van Bewegen en regelen. We gebruiken atletiekonderdelen. Onder coachen door leerlingen verstaan we: ‘de leerling is bezig met het...
Boksen in het voortgezet onderwijs (3)
Jan Schijvenaars    (2007)
In LO 14 van 2006 is het eerste artikel verschenen in een serie van drie artikelen over boksen in het VO. Toen is behandeld de voorwaarden voor boksen op school, de warming-up met touwtjespringen, de bokshouding, het schaduwboksen, het voetenwerk, het trefvlak, het stootvlak en de...
Het maken van een videoclip (2)
Jorg Radstake    (2007)
Vakkenintegratie is een gevleugeld woord in het onderwijs. Leergebieden worden uitgedaagd of verplicht samen te werken aan vak-/leergebied overstijgende projecten. In het vorige artikel werd gestart met een voorbeeld gegeven van een samenwerking tussen LO, muziek en onderwerpen in...
1 2 3 4 49 50 51 52 53
Terug naar boven
Een ogenblik geduld alstublieft...