Nieuws

Grote zorgen leerkrachten over passend onderwijs

Terug
Leerkrachten in het basisonderwijs kunnen zorgleerlingen niet de ondersteuning bieden die zij nodig hebben. Maar liefst 90 procent van hen zegt te weinig tijd te hebben voor deze extra ondersteuning. Dat blijkt uit een in september 2017 verricht onderzoek over passend onderwijs onder ruim 1.000 leerkrachten in het basisonderwijs.

 Het (representatieve) onderzoek is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies in samenwerking met het KRO-NCRV programma De Monitor.

 
Met de invoering van de Wet passend onderwijs in 2014 kregen scholen een zorgplicht. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zoals kinderen met gedragsproblemen, een handicap of autisme, moeten zoveel mogelijk naar een gewone basisschool. Alleen als het echt niet anders kan kunnen zij naar het speciaal onderwijs. Inmiddels geeft bijna driekwart (74 procent) van de leerkrachten aan één of meerdere leerlingen in de klas te hebben die, in hun ogen, beter af zouden zijn in het speciaal onderwijs.
 
Komende donderdag leggen basisschoolleerkrachten het werk neer. Zij eisen meer loon en minder werkdruk. Passend onderwijs speelt volgens hen een belangrijke rol in die werkdruk. Meer dan negen van de tien leerkrachten (93 procent) zegt dat de werkdruk door passend onderwijs is toegenomen.
 
Als belangrijkste oorzaak voor deze toegenomen werkdruk noemt 62 procent het groeiend aantal leerlingen in de klas dat extra ondersteuning nodig heeft. Gemiddeld zeggen leerkrachten vijf van deze leerlingen in de klas te hebben. Al die extra aandacht voor deze leerlingen gaat volgens 79 procent bovendien ten koste van de aandacht voor de ‘gewone’ leerling.
 
Wat verder opvalt, is dat het vertrouwen onder leerkrachten in passend onderwijs sterk is afgenomen. Bijna twee derde (62 procent) heeft er geen vertrouwen in dat passend onderwijs op hun school binnen twee jaar een succes is. Vorig jaar was dat nog 43 procent.
 
Terwijl leerkrachten van reguliere basisscholen met de Wet passend onderwijs een grotere verantwoordelijkheid hebben gekregen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zegt slechts 24 procent dat leerkrachten op hun school voldoende worden (bij)geschoold op dit gebied.

De onderzoeksrapportage is hier te vinden.
 
Reacties (0)
Reageer
Reactie plaatsen
Ik heb een vraag!
Juridisch
0306937678
Onderwijs
0306937674
Aankomende activiteiten
01
nov
Landelijke studiedag...
Agendapunt bekijken
01
nov
Basiscursus MRT deel A
Agendapunt bekijken
01
nov
Werkbijeenkomst PTA voor LO in de...
Agendapunt bekijken
LO-Magazine
Hèt Magazine vol nieuws,
achtergronden en praktijk...
Lees meer
Word nu lid van de KVLO!
  • Blad, nieuwsbrief en site met:
  • Trends en ontwikkelingen
  • Scholing
  • Netwerken en kenniskringen
  • Juridische steun op jouw vakgebied
  • Collectieve verzekeringen
Terug naar boven
Een ogenblik geduld alstublieft...