Nieuws

Gymles hot nieuws-item

Terug
In week 44 kwam 'de gymles' opvallend vaak in het nieuws voorbij. De NOS had een vlog-item over de na- en voordelen van beoordelen en het jeugdjournaal sloot deze week af met het (gym)lesgeven op twee niveaus.

NOS-stories gaat met twee vlogdames op pad om gymdocenten te bevragen over wat ze van het cijfers geven in hun les vinden. En of ze dat ook doen. Ook leerlingen en experts werden bevraagd, waarbij overigens soms alleen de naam van een expert en zijn ideeën worden genoemd.

Over de NOS-storie wordt ook in onze besloten Facebook-groep gymlesoverleg gediscussieerd, waar het gaat over het gebrek aan samenhang van het bericht maar ook over of we het nou wel of niet moeten doen: beoordelen van het beweegniveau. Of alleen het deelname-niveau? In ieder geval genoeg voer voor discussie.

Ook op LInkedin doet Jennifer Nuij een duit in het zakje over evalueren in het bewegingsonderwijs. Ze vindt de manier waarop het item bij  NOS-stories besproken werd erg kort de bocht. Evalueren is volgens Jennifer wél een belangrijke manier om je lessen en je handelen als docent te verantwoorden naar collega's, ouders en leerlingen. Op haar school experimenteren ze met zelfevaluaties aangaande de zelfredzaamheid en reflectievragen t.a.v. sport en bewegen. Als je Jennifer volgt kun je lezen hoe dat in de praktijk werkt.

Gymdocenten worstelen met beoordeling: 'Het is nattevingerwerk' is hier te vinden.

Op de vrijdag pakt het jeugdjournaal (ook NOS) het nog eens (wat serieuzer) op met een korte- en een lange versie van een bezoek aan wat gymlessen op basisscholen, waarin kinderen geïnterviewd worden die ervaring opdoen met het les krijgen op twee niveaus, waarbij ze zelf het niveau mogen kiezen. Spoiler: ze zijn heel enthousiast.

Ook hier worden naast de leerlingen, de lesgevende gymleraren geinterviewd en Sebastiaan Platvoet, die het achterliggende idee uitlegt.

De lange versie van Kinderen moeten gymles krijgen op hun eigen niveau is hier te bekijken.


Meer over beoordelen/Evalueren

 

Reacties (2)
Elly Vasterman 6 nov om 17:08
Ik ben al jaren gepensioneerd.
Maar vooral op de basisschool werd er toen ook al lesgegeven op verschillende niveaus en lesaanbod.
B.v. de lestijd werd verdeeld in blokken en met 3 verschillende vormen van bewegen (gymzaal verdeeld in 3 vakken met verschillende disciplines (spel, turnen, oefenvorm van balbehandeling etc.)
En ieder kind kwam wel aan zijn trekken bij 1 of meer onderdelen met oefeningen op verschillend niveau.
Op het voortgezet onderwijs werd dat ook gedaan, vooral buiten (verschillende spelvormen, atletiek etc.)
Ton de Jong. 7 nov om 12:05
Binnen veel afdelingen van het voortgezet onderwijs is het (misschien helaas) zo dat leerlingen zich beter inzetten als het voor een punt is. Als over n aantal jaren het formatief beoordelen zeg maar ingeburgerd is zal deze houding waarschijnlijk ook wel minder worden, wellicht verdwijnen.
Toch wil ik hierbij nog graag 2 kanttekeningen plaatsen.: ik heb ook gemerkt dat als n oefening voor een cijfer gedaan moet worden zelfs met "publiek" dat veel leerlingen dan beter presteren dan in de oefensituatie.
Je zou leerlingen dan de keuze moeten laten om het wel of niet voor een cijfer te doen.
2. Ik vind dat ouders het recht hebben om te weten dat hun zoon/dochter een onvoldoende uithoudingsvermogen heeft vergeleken met hun leeftijdsgenoten.
Ook dat hoeft niet perse op hun rapport, ik geef leerlingen die hun uiterste best doen bij de Shuttle-run test en een onvoldoende scoren uiteraard toch een voldoende op hun rapport.
Reageer Reactie plaatsen
Ik heb een vraag!
Juridisch
0306937678
Onderwijs
0306937674
Aankomende activiteiten
06
sep
Startdag van de master LO en...
Agendapunt bekijken
15
sep
Leerplanontwikkeling...
Agendapunt bekijken
20
sep
Online cursus ‘Van start met...
Agendapunt bekijken
LO-Magazine
Hèt Magazine vol nieuws,
achtergronden en praktijk...
Lees meer
Is jouw collega al lid?
  • Hoe meer leden we hebben, hoe meer we voor elkaar kunnen krijgen. Ook voor je collega’s die nog geen lid zijn.
  • Lid worden kan via..
Terug naar boven
Een ogenblik geduld alstublieft...