(Bron: Leraar 24) Voor het voortgezet onderwijs was het aanbod volgens Nieuwenhuis karig. Hij kon alleen maar standaardvoorbeelden vinden en vaak zijn deze video’s onduidelijk toegelicht. Dit was voor hem aanleiding om zelf een database aan te leggen met een goede weergave en duidelijke instructie. Ook vindt hij het belangrijk dat de video’s breed deelbaar zijn zodat niet iedere leraar zelf het wiel hoeft uit te vinden.
Totstandkoming video’s lichamelijke opvoeding
Voor het maken van de video’s worden opnamedagen gepland, waarvoor een goede planning en taakverdeling nodig is. Nieuwenhuis maakt ook video’s op verschillende locaties, zoals bij de voetbalclub De Graafschap voor voetbalvideo’s, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen voor handbalvideo’s en de volleybalclub Orion voor volleybalvideo’s.
Database over lichamelijke opvoeding is populair
Hij heeft inmiddels honderden volgers en duizenden views op YT. De video’s worden goed bekeken, want uit de statistieken van de video’s valt op dat de meeste kijkers de video’s voor zeker 85% afkijken. De onbekende activiteiten worden het best bekeken, zoals variaties op trefbal, bijzondere voetbalspellen, warming-up-activiteiten, zelfverdediging en activiteiten met nieuw sportmateriaal.
LOF-initiatief
Nieuwenhuis is onderwijspionier en heeft subsidieverlenging gekregen van het LOF voor het schooljaar 2019/2020. Hij wil zich richten op onbekendere sporten, zoals badminton en schermen, en gaat nog meer samenwerken met verenigingen en scholen. Hij gaat het aanbod aan video’s ook uitbreiden naar complete lessenseries. Hiermee wil hij gymleraren helpen inhoudelijk leuke en goede lessen te geven. Zeker als gymleraren minder raakvlakken hebben met sommige lesonderdelen. Verder wil Nieuwenhuis lessen opnemen die speciaal gericht zijn op zorgleerlingen. Denk bijvoorbeeld aan overloopspellen, waarbij extra rustplekken ingebouwd zijn, of aanpassingen voor slechtziende leerlingen.
Gym Idee op YouTube>>
Reacties (0)