Studiedag voortgezet onderwijs 2020

KVLO | Den Haag



Naam aanbieder
KVLO
Datum
29 januari 2020
Locatie
Den Haag

HAaL je hart Op in Den Haag!

Woensdag 29 januari 2020 organiseert de KVLO in samenwerking met de Haagse Academie voor Lichamelijke opvoeding (HALO) de landelijke studiedag voor het voortgezet onderwijs.

Tijdens deze dag verwelkomen we jullie graag op de sportcampus in Den Haag waar een prachtige locatie is gerealiseerd voor onderwijs, topsport, breedtesport en onderzoek. Van deze studiedag gaat je hart sneller kloppen, want tijdens de dag zijn er allerlei workshops te volgen rondom thema’s waar de HALO trots op is: onderzoek, innovatie en maatschappelijke betekenis.

Onderzoek vormt al een aantal jaar een belangrijke lijn binnen de opleiding. Dit heeft in samenwerking met het lectoraat gezonde leefstijl en stimulerende omgeving tot succesvolle projecten geleid, waaronder de MQ-scan. De directe relevantie van deze én andere projecten op de praktijk worden tijdens deze studiedag toegelicht. Daarnaast is er onder andere ruimte voor de ‘gymzaal van de toekomst’ waar studenten en bedrijven elkaar vinden om aan de slag te gaan met prototypen. Momenteel wordt er onder andere geëxperimenteerd met de beweegmuur. Ook presenteren we met trots het project:  ‘teamplayers’ die studenten van verschillende opleidingen aan elkaar verbind en aan het werk zet voor werkgevers. Hierbij wordt de verbinding die de HALO heeft met de stad Den Haag ook direct duidelijk. Dit en nog veel meer praktische, inspirerende en vernieuwende workshops die het werkveld wat meegeven voor de dagelijkse praktijk.

Dagprogramma
09:00-09.30 uur    Ontvangst deelnemers
09:30-10.15 uur    Opening
10:30-12.00 uur     Workshopronde 1
12:00-13.00 uur    Lunch
13:00-14.30 uur    Workshopronde 2
14:30-15.00 uur    Theepauze
15:00-16.30 uur    Workshopronde 3
16:30 uur        Afsluiting/ Borrel
17:00 uur        Dinerbuffet (vooraf op inschrijven)

Inschrijven
Kijk eerst hieronder welke workshops (3) je wil kiezen en welke als reserve (ook 3). Onthou de nummers (of schrijf ze even op). Klik daarna op de link van het N.B. Het inschrijfformulier opent voor deze info-pagina.


De workshops

1. Boksend Opvoeden
Praktijk
Annie Joosten-Lamey (eigenaar Boksend opvoeden)

Boksend opvoeden is een mentale, fysieke en emotionele scholing voor onder meer trainers en coaches van boksscholen, sportscholen of verenigingen, professionals in het onderwijs, hulpverlening, gezinshuizen en GGZ. Annie Joosten-Lamey laat in haar programma’s en ondersteuning de maatschappelijke mogelijkheden van het boksen spreken binnen uiteenlopende werkvelden. Daarbij maakt zij gebruik van de pedagogische waarden van het boksen. Boksend Opvoeden betreft een workshop waarbij theorie en praktijk worden aangeboden. Het handboek van de cursus kent 12 boksspellen, 12 bokslessen, en een pedagogisch stappenmodel. Zo kent de cursus ook de leskaarten bestaande uit vier emotiekaarten en vier hartslagkaarten. Een impressie van bovengenoemd lesmateriaal zal ervaren worden in de workshop. https://youtu.be/twd4qONGIcs

2. Burner Games Academy Praktijk
Dennis Witsiers (Burner Independent Ambassador)

Natuurlijk dient er tijdens de les LO aandacht te zijn voor de motorische ontwikkeling van leerlingen, maar er moet ook zeker ruimte zijn voor sociale ontwikkelingen en aandacht voor plezier in bewegen. Deze nieuwe Burner Games zijn actieve, intensieve, actuele, leuke spelletjes, die uitermate geschikt zijn om te spelen met jouw leerlingen. De grote kracht van deze spelen is dat ze erg intensief zijn voor iedereen, omdat elke leerling zijn eigen rol kan pakken en dat de motorisch beste beweger niet persé hoeft te winnen.
Wij gaan tijdens deze workshop in elk geval veel nieuwe en zeer diverse Burner spellen spelen en gegarandeerd veel plezier beleven! Welkom op de Burner Academy.


3. Schermen binnen het onderwijs Praktijk
Georges Derop (Gelre events)

We maken kennis met het materiaal en veiligheid bij het schermen. Gevolgd door een eenvoudige methodische opbouw om in drie lessen te komen tot het volledige schermspel. Gebruikmakend van de sabel is er voor het onderwijs een speciale spelregel aangepast om het schermen toegankelijker te maken voor het onderwijs. De deelnemers zullen dit in de praktijk ook ervaren. Mogelijkheid om het boek van schermen binnen het onderwijs aan te schaffen, in dit boek staan 18 kant en klare schermlessen. De deelnemers hebben voor de school de mogelijkheid om schermmateriaal te huren voor de eigen lessen.

4. Van rambal naar ramvolleybal Praktijk
Ger van Mossel (hogeschooldocent HALO)

Volleybal is in het bewegingsonderwijs niet meer weg te denken. Vormen als lijnbal, smashbal en circulatievolleybal zijn voor de meesten bekend. Toch blijft het steeds een uitdaging om in het onderwijs te komen tot een betekenisvol volleybalspel voor leerlingen.
Samen met de deelnemers zoeken we naar mogelijkheden. Hoe kan je het arrangement, de spelregels en de uitvoeringswijze aanpassen zodat je een speelse houding oproept bij leerlingen?
We benaderen volleybal vanuit speelbeleving, speelverbetering, sportverbetering en sportbeleving. Door middel van het spelen van en sparren over verschillende vormen, willen we komen tot een doorlopende leerlijn in VO.


5. You.FO Praktijk
Giel Bos en Tim Konings (instructeurs YOU.FO)

YOU.FO is een Nederlandse sport innovatie die is uitgegroeid tot één van de snelst groeiende sporten ter wereld. Het sportspel is gebaseerd op het werpen en vangen van een aerodynamische ring met speciaal ontworpen sticks. YOU.FO is veelzijdig, dynamisch, non-contact, mixed-gender en wordt gespeeld zonder dode spelmoment; hiervoor kunnen de spelers ‘baal’-momenten direct omzetten in ‘succes’-momenten. Tijdens de workshop maak je kennis met de basistechnieken van YOU.FO, de mogelijkheden binnen het bewegingsonderwijs, afsluitend met de officiële competitiesport: YOU.FO Zone. Je zult daarnaast worden meegenomen in het verhaal van de globale ontwikkeling van een nieuw sportspel. YOU.FO wordt namelijk al gespeeld in 15+ landen, waaronder Amerika, Canada, Australië, Qatar, Denemarken, etc. Naast de kennismaking met het nieuwe sportspel YOU.FO, ontvangen de deelnemers aan de workshop YOU.FO ook een kortingscode voor een learn2play workshop op hun school.

6. Baseball 5 Praktijk
Ivo van der Spek (hogeschooldocent HALO)

Basball5 is een softbalspel (voor zowel buiten op het veld als in de zaal) dat zeer geschikt is om te gebruiken in de methodiek om te komen tot het volledige softbal-spel. In de workshop maken we de spelbalans en de methodiek op maat voor elke doelgroep. Er is geen materiaal nodig, alleen een rubberbal om het spel te spelen, daardoor erg toegankelijk voor iedere leerling en vaksectie!
Kom tijdens deze workshops het spel zelf spelen en ervaren, de principes eigen maken en speel dit binnenkort met jouw klassen in de zaal of de volgende buitenperiode!

Voor een impressie zie bijgaand filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=k-FPwfwlOiM

7. Calisthenics- redefine your impossible- Praktijk
 Jermaine Lubbers en Gregory Lans  (LO docent , Stad & Esch Meppel)

Het doel van de workshop is om te vertellen en te ervaren wat Calisthenics (bodyweight training) inhoudt. Het Engelse woord Calisthenics is af te leiden van twee Griekse woorden Kalos (mooie) Sthenos (kracht). Het is een enorm snelgroeiende sport. Het aantal Calisthenics parken is in 10 jaar tijd verhonderdvoudigd. We zullen de basics laten zien en de progressies die daarbij horen. Deelnemers gaan Calisthenics oefeningen uitvoeren en gaan de verschillende progressies ervaren. En er worden ook freestyle moves geleerd. We laten zien hoe je in een reguliere gymzaal een Calisthenics les kan geven. Denk aan opdrachten waarbij je moet samenwerken, leuke warming up spelletjes, push ups, squats, pull ups, etc.

8. Slacklinen Praktijk
Jonas Konijneberg (Slacktivity Slacklines Workshopbegeleider)

Slacklinen is een nieuwe sport. Balanceren op een band van 3 cm breed.
In de workshop leer je, aan de hand van je eigen vaardigheid, de didactiek en methodiek van slacklinen in een onderwijs setting. Daarnaast leer je om een slackline op te zetten in de gymzaal.

Beelden zeggen meer dan woorden, dus bekijk bijgaand filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=F0_mept6rf8


9. Herhaling (wegens succes): Rugby op school (Rugby in de zaal ) Praktijk
Joost Kuppens (Sport Approved /officieel opleider van trainers en docenten)

In deze workshop leer je alles wat nodig is om de mooie rugbysport op een leuke manier aan te bieden tijdens de gymles. We nemen veel spelrepertoire door voor zowel binnen in de gymzaal als buiten op het grasveld.


10. Beachrugby (in de beachhal) Praktijk
Joost Kuppens (Sport Approved /officieel opleider van trainers en docenten)

In deze workshop leer je alles wat nodig is om deze steeds populairdere variant van de mooie rugbysport op een leuke manier aan te bieden op het zand. Door het karakter van de sport (veel vallen en opstaan, veel stoeivormen) is rugby bij uitstek geschikt om op het strand te beoefenen. Een aantal grote internationale toernooien in Nederland (zoals in Den Haag en Ameland) zijn razend populair onder zowel rugbyers als niet-rugbyers. Mooie aanvulling voor de binnenlessen en leuk aanbod voor de sportoriëntatie periode!

11. Freerunning in de gymzaal Praktijk
Kevin van Alsemgeest (Freerun Basics)

Freerunning is een populaire ‘lifestylesport’ die ook in het onderwijs steeds meer aandacht krijgt. Het is een spectaculaire, vrije en uitdagende bewegingsvorm die vooral buiten of in speciaal ingerichte zalen vol obstakels wordt beoefend. Het is een sport waarbij het daadwerkelijke bewegen slechts een klein onderdeel is van het grote geheel, een sport die je ademt en leeft en niet een ‘waar je op zit’. De grote vraag die we zullen beantwoorden in deze workshop is:

 “Hoe vertaal je deze ‘lifestylesport’ naar een gestructureerde, veilige en leerzame les in een standaard gymzaal met minimale middelen?”

Door actief aan de slag te gaan met bruikbare oefenvormen en uniek lesmateriaal maken de deelnemers spelenderwijs kennis met de sport. Alleen door het zelf te ervaren kun je het op de juiste wijze overbrengen.


12. Tafeltennis in de gymles met de PingPongBaas app Praktijk
Sven de Groot (NTTB)

Tijdens deze workshop ontvang je praktische tips over het aanbieden van de tafeltennissport in de gymles. Tafeltennis als onderdeel van een 3-vakkenles, tafeltennis als onderdeel van de module racketsporten en tafeltenniswedstrijden spelen aan de hand van de PingPongBaas app. Ook komen er leuke oefenvormen voorbij waarbij je meerdere leerlingen (4 – 6) per tafel kwijt kan.

13. I’ll be ready (dans) Praktijk
Sjouke Hoogma en Jolijn Bosch (hogeschooldocenten dans HALO)

Door middel van drie elementen (Bewegen, Tijd en Ruimte) maken we een les en of choreografie. Tijdens deze workshop ga je spelen met de ruimte en komen we met elkaar tot een choreografie met als thema “beach”.
Tijdens de workshop ben je actief aan het deelnemen en komen we samen tot een nieuwe creatie.
Je krijgt inspiratie om zelf aan de slag te gaan met een choreografie .


14.  Cricket Praktijk
Stephan Vink (Jeugdsportcoördinator Cricket bij Werkgevers Sportclubs Den Haag)

Cricket wordt ook wel The King of Sports genoemd. Deze balsport vraagt veel van je lichaam, maar ook van je hersenen. Snelheid, kracht, tactisch inzicht en timing is cruciaal. In teamverband ben je bezig met slaan, gooien, vangen en rennen, waarbij de oefeningen en bewegingen die je moet uitvoeren compleet nieuw zijn. In deze workshop ga je zelf het gooien, slaan en vangen ervaren, die jij vervolgens met de leerlingen in de les kunt doen. Daarbij krijg je uitleg en ga je zelf cricketen zodat jij het met de leerlingen kunt gaan spelen. Zowel in de zaal, als buiten.

15. Donut hockey Praktijk
Dennis Witsiers (Burner Independent Ambassador)

Donut Hockey is een nieuw spel van Burner Motion gebaseerd op ijshockey en in Finland bekend als Ringette. Het is een snel spel waarbij emotie en actie hand in hand gaan. Velen spelen al ringhockey op school met oude ringen en te kleine houten stokken, maar met dit speciaal ontwikkeld Donut-hockey materiaal gaan we uitdagende activiteiten en oefeningen doen met natuurlijk spelvormen met een hoog Burner-gehalte. Het grote voordeel hierbij is dat ieder op zijn/haar eigen niveau deze spellen kan spelen en je elke keer weer progressie maakt door de succesbeleving, die de spellen uitlokken. Donut Hockey is voor elke leeftijdsgroep. Stel je open op en laat je verrassen door Donut Hockey.

16. Het stimuleren van de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen in het onderwijs door middel van ervaringsleer Praktijk
Bram Romkema (2sur5)

In deze praktische workshop zullen deelnemers ervaren hoe activiteiten als middel kunnen worden ingezet. Op basis van het kiezen van eigen uitdagingen, waardevolle afspraken en methodisch ‘echt’ kunnen kijken wat een groep nodig heeft, komt de groep centraal te staan. Waardoor een groep tot een optimaal leerrendement kan komen.
De workshop is gebaseerd op de methodiek Project Adventure. ‘Project Adventure (PA) is in de onderwijscontext gebaseerd op experimenteel onderwijs (Prouty, Panicucci, & Collinson, 2007). Dit betekent dat leerlingen wordt gestimuleerd om actief een nieuwe ervaring aan te gaan. Het liefst een ervaring die voordelen en ook consequenties kent, hierdoor ontdekken en leren de leerlingen in de ervaring aspecten over zichzelf die niet uit een boek te halen zijn. Het voelen, opdoen van de indrukken en verwerken van de ervaring zorgt voor een dieper leerproces op dit vlak dan vanuit een boek (Prouty, Panicucci, & Collinson, 2007).


17. Meten van motoriek in het voortgezet onderwijs Praktijk-theorie
Joris Hoeboer (onderzoek HALO)

In de workshop wordt een motoriektest gepresenteerd die het mogelijk maakt om in één les inzicht te krijgen in de motorische competentie van alle leerlingen van een klas in de onderbouw van het voortgezet onderwijs (VO). Deze motoriektest voor het VO is nog in ontwikkeling en is gebaseerd op de MQ Scan die in het basisonderwijs zijn weg heeft weten te vinden. Bij de motoriektest voor het VO zijn de kalenderleeftijd en de biologische leeftijd een cruciale factoren die invloed hebben op de motorische competentie van kinderen. Laat je binnen deze workshop inspireren over de MQ scan en de mogelijkheden om motoriek te meten.
(Meer info op: www.mqscan.nl)

18.  Curriculum.nu in de praktijk van morgen Theorie
Kirsten Keij en Leon Neven (leden ontwikkelteam Bewegen en Sport curriculum.nu)

De voorstellen van curriculum.nu zijn overhandigd aan minister Slob. Deze voorstellen zijn de eerste fase van een proces om uiteindelijk de kerndoelen en eindtermen te herzien.
Voor het leergebied Bewegen en Sport zijn er zes bouwstenen geformuleerd. Hierin wordt beschreven WAT leerlingen aangeboden moeten krijgen in kennis en vaardigheden, maar niet HOE dat aangeboden wordt. Dat is aan de school en de vakdocent zelf. In deze workshop wordt een vertaling gemaakt van het “wat” naar het “hoe” in de praktijk. Middels handvatten voor het onderwijsprogramma en het uitwisselen van ideeën. Voor iedereen die bezig is met toekomstgericht onderwijs. Niet straks, maar nu!


19. Motiverend evalueren in de les LO Theorie Christa Krijgsman docent LO en promotieonderzoek naar de effecten van het stellen van doelen en het geven van progressie-gerichte feedback op de motivatie van leerlingen Universiteit Gent/Utrecht

Iedereen op school heeft te maken met evalueren. Soms hebben evaluaties een meer summatieve functie, soms hebben evaluaties een meer formatieve functie. Maar hoe zijn deze manieren van evalueren gerelateerd aan de motivatie om te leren? Neemt een leerling deel aan een activiteit omdat hij begrijpt dat het belangrijk voor hem is? Of neemt een leerling deel omdat hij druk voelt?
In deze workshop gaan we antwoorden zoeken op vragen als ‘waarom evalueren we’, ‘wat is motivatie’ en ‘hoe kunnen we evalueren meer motiverend maken’? De workshop zal theorie en een vertaling van theorie naar praktijk combineren. Tijdens het theoretische deel zullen deelnemers veelal luisteren en tijdens de vertaling van theorie naar praktijk zullen deelnemers samen in overleg gaan. Iedereen verlaat de workshop met tips die toepasbaar zijn in de volgende les LO.


20. Flipped Learning en VR in de gymles Theorie
Daniel Spanjaard (hogeschooldocent HALO)

Hoe kun je het beginniveau en het leerrendement van leerlingen verhogen, nog voordat de les start? Flipped Learning lijkt een uitkomst, door leerlingen voorafgaand aan de les instructie aan te bieden. Er zal in deze workshop gekeken worden naar de mogelijkheden van deze vorm van Blended learning in het onderwijs. Ook is er ruimte om ideeën en ervaringen uit te wisselen en vooral zelf aan de slag te gaan met een aantal tools om een eigen “Flipped gymles” te ontwikkelen, voor eigen gebruik. We kijken naar de uitkomsten van het onderzoek met betrekking tot Flipped Learning en de mogelijkheden die Virtual Reality mogelijk ook heeft in dit gebied.

 21. Teamplayers Theorie
Pim van Kan (hogeschooldocent HALO)

In het project ‘teamplayers’ worden studenten van de opleidingen HALO, Sportkunde en ROC Mondriaan “Sport en Bewegen” aan elkaar verbonden binnen een projectgroep. Werkgevers, verenigingen en stichtingen uit de verschillende werkvelden uit de omgeving Den Haag, kunnen intekenen voor de aanvraag van een projectgroep om ze in te zetten voor maatschappelijke sportgerelateerde projecten. Zo verbindt de HALO zich met de maatschappelijke problematiek rondom sport en bewegen in de krachtwijken en lopen projectgroepen betekenisvol stage binnen een mogelijk relevant toekomstig werkveld. Zo wordt de betekenis van de sportstudent in de stad Den Haag steeds duidelijker, de doorstroming van ROC naar HBO aangejaagd en stromen vaak studenten vanuit dit project regelmatig door als werknemer in de organisatie. In deze workshop wordt de visie van het project gekoppeld aan een aantal succesvolle teamplayer projecten.  

22. Multiskills Theorie
Pim Koolwijk en Michiel Krijger (hogeschooldocent HALO)

Vroeg specialiseren in de sport geeft een verhoogd risico op blessures en overbelasting. Een breed en gevarieerd beweegaanbod kan helpen bij het voorkomen hiervan. Tijdens deze interactieve bijeenkomst krijgen de deelnemers inzicht in de meerwaarde van multiskill training op de motorische ontwikkeling van kinderen. Rode draad tijdens deze bijeenkomst is de samenwerking die de HALO heeft met de jeugdopleiding van ADO Den Haag.
Ik heb een vraag!
Juridisch
0306937678
Onderwijs
0306937674
Aankomende activiteiten
24
nov
Olympische Talentdag
Agendapunt bekijken
26
nov
Studieavond ‘Dynamische...
Agendapunt bekijken
27
nov
Nascholing voor docenten...
Agendapunt bekijken
LO-Magazine
Hèt Magazine vol nieuws,
achtergronden en praktijk...
Lees meer
Word nu lid van de KVLO!
  • Blad, nieuwsbrief en site met:
  • Trends en ontwikkelingen
  • Scholing
  • Netwerken en kenniskringen
  • Juridische steun op jouw vakgebied
  • Collectieve verzekeringen
Terug naar boven
Een ogenblik geduld alstublieft...