Skip Navigation LinksBijeenkomst

KVLOKalenderBijeenkomst
c78b20d6-006f-47d2-90b5-b7da65f6b3f5

Landelijke studiedag BSM en LO2

LOCATIE               Lek en Linge College, Culemborg
DATUM   26 november 2025
TIJD 12.30 - 20.00 uur
KOSTEN
 
€ 225 voor KVLO-leden
€ 275 voor niet KVLO-leden
Let op: Geregistreerde netwerkdeelnemers van de netwerken BSM en LO2 krijgen 25 euro korting op bovenstaande prijzen. Gebruik hiervoor de link die volgt in onze mail op 9 oktober.

Zoals elk jaar organiseert de KVLO een studiedag specifiek voor BSM- en LO2-scholen. Het programma staat weer vol met praktijkworkshops gericht op verdieping bij BSM en LO2 en we staan stil bij de recente ontwikkelingen in de maatschappij en de examenvakken.
Kortom, kom 26 november naar Culemborg om je te laten inspireren en je verder te ontwikkelen in het examenvak BSM en LO2.

 
       Keynote
Gertjan van Dokkum licht in de keynote toe waarom we de ‘M’ van maatschappij serieus moeten nemen bij BSM en hoe we de vormende waarde van sport en bewegen hiertoe optimaal kunnen benutten. Deze keynote is een pleidooi voor de vrije democratische samenleving en de rol die onderwijs speelt om leerlingen daaraan mee te gaan laten doen.
Gertjan van Dokkum is docent pedagogiek en filosofie aan Fontys Hogeschool Eindhoven. Hij is daarnaast werkzaam als zelfstandig adviseur voor diverse onderwijsorganisaties, de Nationale Politie, Justitie en sportbonden. Het afstudeeronderwerp van zijn studie Filosofie aan de Universiteit van Tilburg was ‘Politiek en waarheid’. Gertjan is lid van de SLO vakvernieuwingscommissie.


Programma
12:30 uur Inloop
13:00 – 13:34 uur  Opening en keynote Gert-Jan van Dokkum
14:00 – 15:30 uur Workshopronde 1
16:00 – 17:30 uur Workshopronde 2
17:30 – 18:30 uur Avondeten
18:30 – 20:00 uur Workshopronde 3
20:00 uur Borrel

WORKSHOPS 
Beoordelen bij LO2/BSM en de nieuwe eindtermen
Lars Borghouts
Theorie
Het beoordelen van leerlingen binnen het vak LO is voor veel leraren een uitdagend onderdeel van het beroep. Bij LO2 en BSM is dat zeker niet anders en de in ontwikkeling zijnde nieuwe eindtermen maken de uitdaging niet kleiner. In deze workshop geven we theoretische inzichten waarmee u vervolgens aan de slag gaat om deze naar de praktijk te vertalen. Denk hierbij aan de diverse functies van evalueren, kwaliteitsvoorwaarden voor goed evalueren, diverse beoordelingsinstrumenten en formatief evalueren als alternatieve evaluatie strategie. Daarbij maken we waar mogelijk de koppeling met de nieuwe (concept) eindtermen.
       
Volleybal vanuit een spelgecentreerde aanpak
Guus Klein Lankhorst

Praktijk
Volleybal, ingewikkeld voor het onderwijs? In deze workshop gaan we bezig met aantrekkelijke vormen waarbij een leerling niet heel veel volleybalvaardigheden nodig heeft. Geen urenlang bovenhandse techniek oefenen, geen zere onderarmen bij de pass, maar een game-based approach met veel balcontacten.

Grip op Generatieve AI
Dennis Ottenhoff
Theorie            
Generatieve AI (zoals ChatGPT) is de nieuwe realiteit. Maar hoe ga je hier als docent en leerling integer en efficiënt mee om? In deze actuele en praktische workshop krijg je heldere kaders en direct toepasbare strategieën. We duiken in de uitdagingen én kansen:
Hoe voorkom je dat leerlingen generatieve AI gebruiken om alle antwoorden voor een Praktische opdracht te genereren? Waar gaat het eigenlijk om?
Hoe kun je als docent AI inzetten om je eigen werkdruk te verlagen, je voorbereidingstijd te verkorten en zodat je meer tijd creëert voor andere zaken.

Van de straat naar de gymzaal: Freerunning & Urban Sports als gamechanger in jouw lessen
Kevin Alsemgeest

Theorie en praktijk
Haal de energie van de straat naar je gymzaal en ontdek hoe Urban Sports jouw lessen LO2 en/of BSM kunnen vernieuwen. Ervaar zelf hoe vrijheid, creativiteit en uitdaging leiden tot meer motivatie en eigenaarschap bij leerlingen. Je krijgt praktische oefenvormen die je direct kunt toepassen, ook zonder extra materialen. Daarnaast leer je hoe je leerlingen helpt om angsten te overwinnen, succeservaringen op te doen en sterker in hun schoenen te staan. Ga naar huis met frisse inspiratie en concrete tools om je lessen eigentijdser, spannender en impactvoller te maken.

Lacrosse
Ryu Chin

Praktijk                          
In 2028 maakt lacrosse voor het eerst in 100 jaar weer op het programma van de Olympische spelen (OS 2028 LA). De sport wordt doorgaans op gras gespeeld en heeft elementen die lijken op hockey, basketbal en handbal. De Olympische discipline ‘sixes’ legt nog meer dan het reguliere veldlacrosse de nadruk op snelheid, wendbaarheid, balgevoel en tactisch inzicht. In deze praktische workshop maken de deelnemers zich de beginselen van lacrosse eigen, spelen zij zelf een eerste ‘sixes’ wedstrijd en krijgen zij tips en tricks voor het aanleren van de sport aan anderen.         

BSM & LO2 in beweging
Jacob Nienhuis en Erik-Jan Stegeman

Theorie            
Contouren van een nieuw examenprogramma.
De herziening van de examenprogramma’s voor de keuzevakken BSM en LO2 is in volle gang. Tijdens deze workshop praten we de deelnemers bij over het ontwikkeltraject tot nu toe. Het blanco canvas van vorig jaar is volgeschreven met een nieuw verhaal. We laten een tussenproduct zien met voorlopige eindtermen en uitwerkingen.
In deze sessie ga je zelf aan de slag met deze ‘nieuwe’ eindtermen. We onderzoeken samen: Wat valt op aan de voorgestelde eindtermen? Wat herken je uit het huidige programma, en wat is echt nieuw of anders? Kunnen we hier onderwijs van maken en hoe ziet dat er dan uit?
 
Rugby Sevens
Tessa Veldhuis

Praktijk
Tijdens deze 90 minuten durende workshop nemen we een diepe duik in de wereld van Rugby Sevens – een dynamische, snelle en krachtige variant van rugby die perfect aansluit bij het onderwijs. Vanuit mijn ervaring als voormalig professioneel rugby-sevensspeelster én als docent lichamelijke opvoeding in het voortgezet onderwijs, wil ik mijn kennis, enthousiasme en praktische tips delen met collega-LO-docenten.
We starten met een korte uitleg over de sport zelf: de basisregels, het unieke karakter van Sevens, en vooral de waarden die de sport uitdraagt – respect, discipline, samenwerking en veerkracht. Daarna vertalen we dit naar de onderwijspraktijk: hoe kun je rugby op een veilige en toegankelijke manier introduceren in de les LO? Wat zijn geschikte werkvormen, spelvarianten en didactische ingangen voor verschillende leeftijden en niveaus?
De nadruk ligt op doen, ervaren en ontdekken hoe rugby – juist in zijn eenvoud en teamgerichte karakter – een waardevolle toevoeging kan zijn aan het bewegingsonderwijs.
Een actieve, inspirerende sessie waarin plezier, leren en delen van ervaringen centraal staan!
 
Organiseren met de M van Maatschappij
Dennis  Witsiers       
 
Theorie
Binnen de nieuwe eindtermen valt te verwachten dat BSM- en LO2-leerlingen een nieuwe rol wordt toebedeeld m.b.t. het organiseren van activiteiten. Hoe kun je dit proces planmatig aanpakken? Hoe zorg je dat je  leerlingen optimaal voorbereid zijn op hun rol en taken in een organisatie? En hoe bereid je leerlingen voor op het organiseren van zowel een bewegingsactiviteit op school als extern in de buurt, omgeving van de school of bij een vereniging?
                                                                      
Padel: van beleving tot begeleiding
Bart Houweling (docent ROC) Curio in Breda en padelleraar in Amsterdam
Praktijk
Padel is dé snelst groeiende sport van dit moment en een perfecte aanvulling op het LO- en BSM-lesprogramma. Tijdens deze clinic maak je zelf kennis met de basisprincipes, spelvormen en didactische werkvormen van padel. Je ervaart hoe toegankelijk en dynamisch de sport is, en krijgt praktische tips en lesideeën aangereikt om padel direct in te zetten binnen je eigen lessenpakket. Of je nu al wat ervaring hebt of nog nooit een padelracket hebt vastgehouden: deze workshop biedt jou verdieping, inspiratie en concrete handvatten om leerlingen spelenderwijs te enthousiasmeren voor deze sport. Na afloop heb je niet alleen zelf plezier gehad op de baan, maar ook de tools in handen om padel op een verantwoorde en uitdagende manier aan te bieden in het onderwijs.
 
Grensoverschrijdend gedrag in de sport, hoe bespreek je dat bij BSM/LO2
Willemijn Welvaart en Marte Rademacher
Theorie
Tijdens de theorieworkshop “Grensoverschrijdend gedrag in de sport” bieden we didactische werkvormen aan met als doel het thema bespreek te maken met je leerlingen. Daarnaast heeft de workshop tevens een meningsvorming doel. De opzet van de workshop is dat we, na een korte introductie, diverse afwisselende werkvormen laten ervaren, die je direct in de klas gebruiken kunt. We sluiten uiteindelijk de workshop af met een uitwissel-ronde, waarin o.a. eigen ervaringen gedeeld worden en hoe jij dit in je eigen BSM/LO2 lessen gaat gebruiken.

Leerlingen leren beweegactiviteiten ontwerpen in BSM en LO2
Jeroen Koekoek

Praktijk/ theorie
Een ambitie die ieder docent LO wel kan onderschrijven is om leerlingen zo veel mogelijk te kunnen betrekken in het onderwijs. Voor BSM en LO2 is dat heel goed mogelijk wanneer leerlingen zelf aan zet zijn. Dat kan bijvoorbeeld door ze te leren om zelf een beweegontwerp te maken. Ze bedenken nieuwe (spel)ideeën in de les of ze dragen innovatieve varianten of oplossingen aan in bestaande beweegactiviteiten. Nog verder gaat het wanneer ze zelfs een geheel ontwerpproces doorlopen om ‘de favoriete’ beweegactiviteit te maken van de school of het schoolplein. Het proces van leren ontwerpen zet leerlingen aan het denken, stimuleert creativiteit en brengt verdieping aan in leren en samenwerken. Leerlingen komen daardoor in een positie in de klas waardoor hun betrokkenheid en inbreng kan toenemen. In deze praktijkworkshop maak je kennis met een vakdidactische- en methodische aanpak van ontwerpen in de LO en BSM op basis van bestaande (internationale) ‘model-based practices’, ofwel curriculum modellen. In praktijkvoorbeelden wordt duidelijk gemaakt hoe leerlingen stapsgewijs kunnen leren om aan de slag te gaan met ontwerpen.

De M van BSM: hoe vertaal je de keynote naar je lessen?
Gertjan van Dokkum

Theorie
Tijdens deze theoretische workshop voor BSM en LO2 kijken we hoe we de inzichten uit de Keynote (De “M” is van Maatschappij) kunnen vertalen naar concreet handelen in de beroepspraktijk. Wat vraagt het van een docent als deze de maatschappelijk-vormende waarde van sport en bewegen nadrukkelijker in de les wil laten terugkomen? Welke inhouden en werkvormen zijn er dan geschikt?
Kortom wat doen we al goed in ons huidige BSM-programma … en wat kan er nog beter?

Op deze scholing zijn onze leveringsvoorwaarden van toepassing.