Skip Navigation LinksBijeenkomst

KVLOKalenderBijeenkomst
6ecb0e1e-8cf3-4026-a0a7-ebba122b6fdd

Bewegingsonderwijs in het speellokaal (Digitale vernieuwing door bovenbouw aan onderbouw)

Datum
12 Juni 2024
Tijd
16:00  - 21:00  uur
Deventer, 11 april 2024

Onderwerp: Digitale vernieuwing van beweegonderwijs voor onderbouw door bovenbouw

Beste collega’s,

Mede op verzoek van de samenstellers van ‘Bewegingsonderwijs in het speellokaal’ nodigen wij je uit voor een bijzondere bijeenkomst over een onderwijsvernieuwing, die we samen met jou en andere collega’s vorm willen geven. De bijeenkomst is op woensdag 12 juni van 16.00 uur tot 19.00 uur op een nader te bepalen locatie, centraal in het land.

Aanleiding
Ruim 25 jaar geleden verscheen de blauwe map: ‘Bewegingsonderwijs in het speellokaal’. Veel pabo’s en scholen maken gebruik van deze methode. In de praktijk blijkt dat het geven van een vier groepjesles in een klein speellokaal met 30 kinderen geen eenvoudige opdracht is voor de groepsleerkracht.

In de afgelopen jaren hebben scholen geëxperimenteerd met het inzetten van oudere leerlingen bij het verzorgen van de beweegles aan kleuters (bijvoorbeeld tutorgym). Dit bleek een groot succes zowel voor kleuters als voor de oudere leerlingen. Daarom willen we de map ‘Bewegingsonderwijs in het speellokaal’ uitbreiden met een digitaal platform voor de bovenbouwleerlingen waarmee ze een beweegles aan kleuters digitaal kunnen voorbereiden en verzorgen met toezicht van de onderbouwleerkracht.

Digitale ondersteuning en vorming
Tijdens de bijeenkomst willen we laten zien dat het digitale platform zodanig is vormgegeven dat kinderen op een eenvoudige wijze de uitgewerkte lessen kunnen voorbereiden en kunnen aanpassen. Hierdoor kan elke school met behulp van bovenbouwleerlingen de lessen uit de blauwe map digitaal op maat maken voor het eigen speellokaal. Tijdens deze bijeenkomst willen we de eerste conceptresultaten van het digitale platform toetsen.

Brede ontwikkeling
Onze ambities met dit project gaan verder. De bedoeling is om dit project op een gefaseerde wijze te verbinden met de kerndoelen van digitale vorming, burgerschap, rekenen en taal voor de bovenbouw. Het verzorgen van de beweeglessen is de aanleiding om betekenisvol digitale vaardigheden te leren. Een andere belangrijke doelstelling in dit project heeft te maken met burgerschap. Bovenbouwleerlingen krijgen verantwoordelijkheid in het samenwerken met jonge kinderen. Het leren leiding geven kan bijdragen tot meer zelfvertrouwen. Het voorbereiden, verzorgen en terugkijken op de beweegles vraagt ook om allerlei reken- en taalvaardigheden. We denken dat ‘peerteaching’ een goede bron kan zijn voor een brede ontwikkeling van elk kind.

Stappenplan
In het schooljaar 2024-2025 willen we met geïnteresseerden collega’s, scholen, opleidingen, besturen samen onderzoeken wat een werkbaar digitaal platform voor de bovenbouw kan zijn. Tegelijkertijd willen we met pabo- en alo-opleiders overleggen hoe we een extra digitaal platform kunnen maken voor pabo-studenten waar zij mee kunnen werken. Wanneer er een eerste digitaal platform is ontwikkeld willen we een volgende stap maken met het onderzoeken welke andere leeropdrachten gekoppeld kunnen worden aan dit project.

Bedoeling van de bijeenkomst
Op 12 juni vernemen wij graag jullie verwachtingen van het project. Past dit bij het huidige onderwijs, wat zijn de mogelijke valkuilen en welke wensen roept dit op? Daarnaast vernemen wij graag wie mee zou willen werken aan bijvoorbeeld:
  • Het herijken van de 40 beweegactiviteiten uit de map op actualiteit en uitvoerbaarheid;
  • Het uitproberen van het digitale platform met bovenbouw kinderen;
  • Het uitproberen van het verzorgen van beweeglessen door bovenbouwleerlingen;
  • Het ontwerpen van een begeleidingskader voor de groepsleerkrachten;
  • Verzamelen van andere leeropdrachten bij dit project;
  • Ontwerpen van een digitaal platform voor pabo-studenten.
Tot slot
We willen dit project samen met het werkveld vormgeven met als doel dat beweegonderwijs een belangrijke brede plek op de basisschool behoudt. De initiatiefnemers doen dit op vrijwillige basis.

We hopen van harte dat je aanwezig bent op 12 juni a.s.

Ook geïnteresseerden collega’s of groepsleerkrachten mogen zich aanmelden. Graag, voor 10 mei 2024, aanmelden bij Janneke Morssinkhof, mailadres:
info@bewegensamenregelen.nl


Vriendelijke groet,

Chris Hazelebach

Namens de initiatiefnemers:
- Samenstellers ‘Bewegingsonderwijs in het speellokaal
- Platform ‘Bewegen Samen Regelen’