Skip Navigation LinksBijeenkomst

KVLOKalenderBijeenkomst
9d58a90e-73f4-4aed-a892-910011f02e8b

Inspiratiedag Beweegrijke Basisscholen

 
LOCATIE Fontys Sport en Bewegen
DATUM 18 maart 2026
TIJD 9.30 -17.00 uur 
KOSTEN € 85,-

N.B. Heb je van de KVLO een uitnodiging ontvangen, gebruik dan de link in de mail om je aan te melden. 

Hoe zorgen we ervoor dat basisscholen zich beweegrijk ontwikkelen? Dat staat centraal tijdens de Inspiratiedag Beweegrijke Basisscholen. Tijdens diverse theoretische en praktische workshops doe je volop kennis en inspiratie op om een dynamische, actieve schooldag te realiseren voor álle leerlingen. Daarnaast presenteren de genomineerde scholen van de Beweegrijke School Award hun inspirerende initiatieven. Schrijf je snel in, want vol=vol!

Deze inspiratiedag wordt samen met Fontys Sport en Bewegen georganiseerd.
 
Programma:
 9.30-10.00      Inloop
10.00-11.00      Opening met: Keynote Dave van Kann (deel 1) en podiumpresentaties genomineerde basisscholen Beweegrijke School Award
11.00-12.00      Workshops en inspiratieflits*
12.00-13.15      Lunch en beweegroute
13.20-13.40      Keynote Dave van Kann (deel 2)
13.40-14.40      Zo doen zij het! Inspiratie van beweegrijke basisscholen
14.45-15.00      Uitreiking Beweegrijke School Award
15.05-15.50      Workshops
15.55-16.45      KVLO-live debat: De beweegrijke basisschool: van visie naar beweging
16.45-17.30      Afsluiting-borrel
17.30-19.30      Diner (alleen voor genodigden)
 
Voor wie?
Vakleerkrachten bewegingsonderwijs/LO en andere onderwijsprofessionals, gemeenteambtenaren en beleidsmakers die samen willen werken aan een beweegrijke school voor alle kinderen.
 
Inhoud van de inspiratiedag

Keynote Dave van Kann: Gouden (beweeg)tijden op komst?
 
Zo doen zij het! Inspiratie van beweegrijke basisscholen
De genomineerde basisscholen voor de Beweegrijke School Award delen hun meest inspirerende en praktische ideeën om bewegen in de schooldag te integreren. Kies bij welke school je wilt aanschuiven, stel vragen en ga in gesprek met de vertegenwoordigers van de genomineerde scholen. Een energieke en inspirerende ronde, vol ideeën die je mee kunt nemen naar jouw eigen praktijk.
 
Debat: De beweegrijke basisschool: van visie naar beweging
Hoe maken we van de beweegrijke basisschool een succes? In dit energieke en interactieve debat gaan we letterlijk én figuurlijk in beweging. Gymleraren, onderzoekers en beleidsmakers delen hun visie, terwijl jij als deelnemer meepraat, meedenkt en meedoet.
Door middel van korte stellingen, beweegvormen en mini-debatten onderzoeken we samen:
  • Hoe bereiken we juist de kinderen die beweging het hardst nodig hebben?
  • Wat is de rol van de gymleraar in een beweegrijke schooldag?
  • En wat hebben scholen, beleid en de KVLO nodig om dit duurzaam te maken?
Verwacht geen statisch gesprek, maar een levendig debat vol inspiratie, samenwerking en concrete actiepunten. Dit gesprek blijft niet stilzitten!
 
Voeg jouw school toe aan de Beweegrijke Initiatievenkaart!
Tijdens de Inspiratiedag Beweegrijke Basisscholen brengen we zoveel mogelijk scholen en professionals samen die bewegen een vaste plek geven in hun onderwijs. Daarom vragen we iedere deelnemer om bij de aanmelding één inspirerend beweegvoorbeeld of initiatief te delen, groot of klein, nieuw of bewezen in de praktijk.
Jouw inzending wordt zichtbaar als pin op onze Beweegrijke Initiatievenkaart.
Deze kaart laat zien welke ideeën, projecten en initiatieven in Nederland in beweging zijn, en kan een bron van inspiratie en verbinding vormen tussen scholen en professionals.
 
WORKSHOPS
Plezier in bewegingsonderwijs - van belang naar wat werkt in de praktijk
(o.l.v. Anouk Adank – theorie – ronde 1)
Het bewegingsonderwijs heeft als doel leerlingen te helpen meervoudig bekwaam te worden om met plezier deel te nemen aan de sport- en beweegcultuur, nu en in de toekomst. Plezier ervaren in de gymlessen is daarbij een cruciale component. Tegelijkertijd weten we dat dit, gezien de verschillen tussen leerlingen in vaardigheden, interesses en behoeften, best complex kan zijn.
 
Het ontrafelen van wat bijdraagt aan de plezierbeleving van basisschoolkinderen in de gymlessen en op welke manier de leerkracht hierin een rol speelt, heeft in praktijkgericht onderzoek belangrijke inzichten opgeleverd. In deze workshop delen we deze meest recente bevindingen, gebaseerd op onderzoek samen met kinderen en leerkrachten. We nemen je mee in hoe het handelen van de leerkracht in de gymles een sleutelrol vervult in het creëren van een plezierige leeromgeving. Daarbij krijg je praktische tips en denken we samen na over concrete handvatten om deze inzichten direct toe te passen in jouw eigen lessen.
 
Elke dag spelenderwijs in beweging in de kleuterleeftijd
(o.l.v. Jasper de Graef – theorie – ronde 1)
In deze workshop nemen we je mee in hoe je kleuters dagelijks spelenderwijs in beweging kunt brengen, zonder het hele rooster op z’n kop te zetten. Vanuit de Actief Fundament-aanpak delen we inzichten vanuit de praktijk, welke belemmeringen pedagogisch professionals en leerkrachten ervaren en welke kansen er liggen in de dagelijkse routine. Je ontdekt concrete voorbeelden, werkbare tips en inspirerende good practices die je direct kunt vertalen naar jouw eigen groep of kindcentrum.
 
Beweegwijsheid - de basis voor een leven lang bewegen
(o.l.v. Elien Plompen – theorie – ronde 1)
In deze workshop nemen we je mee in hoe je elk kind kunt helpen groeien tot een vaardige, gemotiveerde en zelfbewuste beweger, op school én daarbuiten. Bewegen is zoveel meer dan alleen rennen, springen of vangen. Beweegwijsheid kijkt verder dan motorische ontwikkeling en neemt ook de psychologische, cognitieve en sociale groei van kinderen mee. Denk bijvoorbeeld aan motivatie, zelfvertrouwen en sociale vaardigheden.
Je ontdekt in deze workshop hoe beweegwijsheid een stevige basis vormt voor een leven lang bewegen. We laten zien hoe dit gedachtegoed nauw aansluit bij de geactualiseerde kerndoelen in het primair onderwijs, en hoe je het op een natuurlijke en speelse manier kunt verweven in je dagelijkse praktijk.
 
Gymzalen onder de loep
(o.l.v. Jorieke Steenaart – theorie ronde 1)
Hoe gezond, veilig en inspirerend is jouw gymzaal eigenlijk? Tijdens deze sessie nemen we je mee in de wereld achter de gymzaal: de dagelijkse werkplek én het belangrijkste leermiddel van de vakleerkracht bewegingsonderwijs. In deze interactieve sessie ontdek je:
•             Waarom een gezonde gymzaal de basis is voor goed bewegingsonderwijs;
•             Hoe de KVLO WerkPlekCheck werkt en wat deze voor jou kan betekenen;
•             Hoe vakleerkrachten met de resultaten het gesprek kunnen aangaan met schoolbesturen of gemeenten.
Van signaal naar actie!

Een dynamische schooldag - hoe het werkt en wat het oplevert
(o.l.v. Teun Remmers en Rob Heidenreich (directeur Het Lichtpunt) – theorie - ronde 1 en 2)
In deze workshop nemen we je mee hoe scholen die deelnemen aan het schoolbrede begeleidingstraject Dynamische Schooldag stap voor stap belangrijke verbeteringen doorvoeren in hun school en welke verwachte-, maar ook onverwachte effecten het hun scholen heeft opgeleverd. In deze sessie nemen we je mee in het volledige spectrum van de Dynamische Schooldag. We variëren tussen beleid en visie, de betekenis en impact voor leerkrachten en leerlingen en geven je dus ook een inkijk in wat het in de praktijk oplevert aan resultaten. Deze workshop wordt vormgegeven door de praktijk en kennispartners samen.

Boslessen – een ervaring die ieder kind verdient!?
(o.l.v. Mark Janssen – praktijk buiten – ronde 1 en 2)
Boslessen! Geïnspireerd op wat in Scandinavische landen heel normaal is, laten wij zien wat in Nederland mogelijk is. Boslessen bieden namelijk een prachtige kans om kinderen te verbinden met de natuur en hun leerervaringen te verdiepen, maar ook om risicovol te spelen en te ervaren. Terwijl zij zich onderdompelen in de wereld van flora en fauna, ontwikkelen ze hun zintuigen, stimuleren ze hun creativiteit en leren ze op een natuurlijke manier problemen oplossen. De stilte en rust van het bos dragen bovendien bij aan hun concentratie en welzijn, waardoor leren niet alleen effectiever maar ook plezieriger wordt.
In deze workshop ga je zelf mee naar buiten (zorg voor de juiste schoeisel/kleding) en ervaar je een onderdeel van het boslesprogramma. Verder laten we zien wat er allemaal mogelijk is en wat de ervaringen zijn tijdens de boslessen.
 
Armoede, sport en bewegen: hoe doen álle kinderen mee?
(o.l.v. Hanneke Smits en Ivar Spierings – theorie – ronde 2)
In deze workshop van Kenniscentrum Sport & Bewegen en het Jeugdfonds Sport & Cultuur verkennen we de impact van armoede op sport- en beweegdeelname van jongeren.
We kijken naar hoeveel jongeren dit betreft, welke financiële en sociale drempels zij ervaren en welke factoren hun deelname beperken.
Daarnaast gaan we in op effectieve manieren om deze jongeren te bereiken, hoe je hindernissen kunt verkleinen en welke (lokale) oplossingen en samenwerkingen helpen om écht iedereen mee te laten doen. Van bewustwording naar actie: maak sport en bewegen inclusief voor elke jongere.
 
Van spelprobleem naar speloplossing
(o.l.v. Gwen Weeldenburg – praktijk – ronde 2)
Deze zaalworkshop vertrekt vanuit de kern van Teaching Games for Understanding (TGfU) waarbij het begrijpen en beleven van spel centraal staat, niet het stapelen van techniek. Deelnemers ervaren hoe leerlingen leren door betekenisvolle spelsituaties te spelen, beslissingen te nemen en hierop te reflecteren. Met aangepaste spelvormen, zoals kleinere velden, eenvoudige regels, minder en toegankelijk materiaal en kleine groepen, worden leerlingen uitgedaagd om spelproblemen zelf op te lossen.
Het leren start bewust ín het spel, waardoor leerlingen ontdekken wat een situatie vraagt: welke keuze is effectief, hoe benut je ruimte en tijd, en welk handelen helpt het team vooruit? Zo ontwikkelen zij spelbegrip, tactisch inzicht, samenwerking en zelfvertrouwen. De docent ontwerpt, observeert en stelt tactische vragen die autonomie, creativiteit en leerplezier versterken. Deelnemers gaan weg met een breed inzetbaar spelkompas om spelinzicht leidend te maken in hun eigen onderwijs.
 
Verdiepend beweegonderwijs: van herhaling naar verdieping
(o.l.v. Nick Keijser – theorie – ronde 2)
Actieve bewegers, kleine groepjes, veel situaties! Een goede beweegles vraagt veel van de vakleerkracht. We willen kinderen beter leren bewegen, samen leren bewegen en betrokken laten bewegen. Dit is vanuit een duurzaam leerproces complex. Verdiepend beweegonderwijs biedt de oplossing. In een groepsgewijze lessenreeks van vijf activiteiten wordt elke les vier keer herhaald, waardoor kinderen meer zelfstandigheid, oefentijd en differentiatie krijgen. Elke les belicht bewegen vanuit een ander perspectief, wat het leren verdiept.
Door herhaling hoeven vakleerkrachten in PO en VO niet elke les nieuwe activiteiten voor te bereiden, waardoor ze tijdens het onderwijzen meer rust en tijd hebben om inhoudelijk te verdiepen. Dit sluit naadloos aan bij de nieuwe kerndoelen van Bewegen en Sport. In deze theoretische workshop maak je kennis met de praktijk en didactische uitgangspunten van groepslessenreeksen, direct toepasbaar in PO én onderbouw VO.
 
Pauze of buitenspelen?
(o.l.v. Wim van Gelder – theorie/praktijk – ronde 2)
Hoe maak je van je schoolplein een plek waar alle kinderen zich prettig voelen, waar ze durven te spelen en waar ze vriendjes maken? Een plek waar niet alleen de drukste of sterkste kinderen het voor het zeggen hebben? De pauze is misschien wel het ingewikkeldste moment van de schooldag. Maar wat zorgt ervoor dat kinderen zich veilig en vrolijk voelen op het plein?
In deze workshop ontdek je:
  • Waarom 'de wet van de sterkste' op zoveel pleinen de overhand heeft
  • Hoe je ruimte en materialen zo inricht dat kinderen passende keuzes kunnen maken
  • Hoe je jonge kinderen helpt bij samenspelen, delen en samen beslissen
  • Hoe je omgaat met 'karren-dominantie' en 'voetbal-overheersing'
  • Waarom spannend spelen (klimmen, rennen, balanceren) goed is voor zelfvertrouwen
  • Hoe je groepsdynamiek bij jonge kinderen begrijpt en begeleidt
Een praktische workshop vol concrete handvatten om jouw plein te veranderen in een plek waar alle kinderen graag spelen.


*Inspiratieflits: Aan het einde van de eerste ronde workshops krijg je een korte, energieke inspiratieflits van 15 minuten. Deze mini-sessie wordt verzorgd door een sponsor en kan een commercieel tintje hebben, maar sluit altijd inhoudelijk aan bij de workshop die je volgt. Je maakt kennis met nieuwe ideeën, materialen of werkwijzen die direct toepasbaar kunnen zijn in je eigen praktijk.
 
“Wij maken je erop attent dat tijdens deze scholing mogelijk beelden door ons worden opgenomen. Beeldmateriaal wordt eventueel gebruikt voor verslaglegging, publicatie op de website, in het magazine en de nieuwsbrief van onze vereniging.” Mocht je hier bezwaar tegen hebben mail dan naar scholing@kvlo.nl.
Op deze scholing zijn onze leveringsvoorwaarden van toepassing.