Skip Navigation LinksBijeenkomst

KVLOKalenderBijeenkomst
9d3122c6-ac42-4df8-810e-940ac3ee0446

Studiedag BSM en LO2

LOCATIE              
Het Ichthus College Veenendaal
DATUM  
18 december 2024
TIJD
12.30 - 20.00 uur
KOSTEN
 
225 euro voor KVLO-leden
275 euro voor niet-leden

De KVLO organiseert weer een landelijke studiedag voor de examenvakken BSM en LO2. De workshops op deze studiedag zijn specifiek bedoeld voor docenten die BSM en/of LO2 geven of dat van plan zijn. Dat zijn praktijkworkshops waar je verdieping en verrijking van de praktische opdrachten bewegen kunt kiezen. Het regelen in een leerlijn en organiseren van bijzondere projecten voor BSM/LO2. Over het theoretisch deel van de examenvakken, de toetsing daarvan, trainingsleer, biomechanica voor bewegingsanalyse en de digitale omgeving van Be Sports-Minded en Sportitude worden workshops aangeboden. Kortom, workshops waar je in je lessen BSM en LO2 direct mee aan de slag kunt gaan.



Programma
12:30 uur Inloop
13.00 - 13.45 uur        Welkom en plenaire opening
14:00 - 15:30 uur Workshopronde 1
15:45 - 17:15 uur Workshopronde 2
17.15 - 18.15 uur Avondeten
18:30 - 20:00 uur Workshopronde 3
20.00 uur Borrel

Plenaire opening door Jacob Nienhuis (SLO): Actualisatie examenprogramma’s: waar staan we?
Momenteel is er veel in beweging rond de actualisatie van het curriculum. SLO ontwikkelt samen met het onderwijsveld nieuwe kerndoelen en examenprogramma’s, waaronder die voor bewegen en sport. Dat is een enorme klus die in stapjes wordt geklaard. De afgelopen anderhalf jaar is hard gewerkt aan een nieuwe set conceptkerndoelen die in november worden of zijn gepubliceerd. Daarnaast zijn we in september gestart met het ontwikkeltraject voor nieuwe examenprogramma’s, zowel LO als gemeenschappelijk vak op vmbo en havo/vwo als LO2 en BSM. We nemen jullie mee in het ontwikkelproces, wat het tot nu toe heeft opgeleverd bij de kerndoelen, en voor welke uitdagingen we staan bij de ontwikkeling van de nieuwe examenprogramma’s.

WORKSHOPS        
Methodes Be Sports-Minded en Sportitude  - Boom digitaal      
Ron  Ruizendaal en Sanne van Kapel

Theorie
De website van de methodes zijn geheel herzien. Wil je beter of meer gebruikmaken van Boom Digitaal? Dan ben je bij deze workshop aan het juiste adres. Sanne en Ron van de uitgever Boom Beroepsonderwijs nemen je mee in het digitale platform van Boom (methodes Be Sports Minded en Sportitude). LET OP: neem voor deze workshop je eigen laptop mee.
             
Betrouwbaar (schriftelijk) toetsen bij BSM
Fabian Broers en Koen Anthoni

Theorie            
De workshop gaat over het construeren van toetsen. Tijdens de ALO-opleiding werd/ word je als docent LO hierin niet geschoold. Al ruim twintig jaar wordt BSM en LO2 gegeven. Bij het examenvak BSM en LO2 hoort ook theorie en die moet getoetst worden. Via de methodes Be Sports-Minded en Sportitude is een toetsenbank beschikbaar. Docenten stellen zelf hun toets samen. Het dilemma is welke toetsvragen je selecteert, hoe je onderscheid tussen (vmbo,) havo en vwo maakt, welke type vragen te onderscheiden zijn, hoe je leerlingen leert op verschillende vragen het juiste antwoord te laten geven en leert nadenken over het oplossen van problemen. De toetsen moeten uiteraard ook discriminerend zijn.
             
Waarom Biomechanica wél leuk is. (bewegingsanalyse)
Fabian Broers

Theorie en praktijk
Waarom Biomechanica wél leuk is. Omarm wetmatigheden en flikker op met sommetjes. De workshop “waarom biomechanica wel leuk is” behandelt binnen de thema’s springen, roteren en zwaaien de belangrijkste wetmatigheden van de energetica met als doel leren kijken naar bewegen. Waar dien ik als docent LO naar te kijken en hoe bepaalt dat differentiaties en feedback? Hoe leg ik dit toegankelijk uit aan leerlingen BSM en hoe kunnen zij dit in hun beweegcultuur toepassen. Deze materie wordt aangestipt tijdens deze workshop.
 
Lacrosse 7x7
Friede Berendsen en Ryu Chin

Praktijk                          
In 2028 maakt lacrosse voor het eerst in 100 jaar weer op het programma van de Olympische spelen (OS 2028 LA). De sport wordt doorgaans op gras gespeeld en heeft elementen die lijken op hockey, basketbal en handbal. De Olympische discipline ‘sixes’ legt nog meer dan het reguliere veldlacrosse de nadruk op snelheid, wendbaarheid, balgevoel en tactisch inzicht. In deze praktische workshop maken de deelnemers zich de beginselen van lacrosse eigen, spelen zij zelf een eerste ‘sixes’ wedstrijd en krijgen zij tips en tricks voor het aanleren van de sport aan anderen.         
 
Springen en acrobatiek on AIR
Francis Moraal

Praktijk
Airproducten zijn zacht en verend en zeer uitnodigend om te gebruiken voor ieder kind op ieder niveau. We gaan met behulp van een Airtrack, Schuin Vlak, Airboxen, Airrol en minitramp met Airbag diverse stap voor stap oefeningen op het gebied van Sprongen en Acrobatiek (turnen en freerunnen) laten zien.
 
Dans  
Eva-Luca Pouwer

Praktijk
Dans speelt een belangrijke rol in de (sub)culturen van jongeren en sluit aan bij hun natuurlijke bewegingsdrang en creativiteit. Als docent kun je dans een plek geven in het bewegingsonderwijs, maar hoe begin je? In deze workshop leer je op een laagdrempelige manier hoe je dans kunt integreren in LO2/BSM, Je krijgt praktische vaardigheden om te werken vanuit drie verschillende benaderingen en te coachen op de danselementen tijd, kracht en ruimte. Stap voor stap ontdek je hoe je een sterk dansfundament legt in het VO.
             
Voldoet je PTA BSM/ LO2?
Eric Swinkels

Theorie
Wil je weten of je PTA voldoet? De KVLO heeft de checklists van de VO-raad en inspectie vertaald naar checklists voor BSM, LO2 en LO/ LO1. Elke school vertaalt de eindtermen in een eigen PTA. Het PTA kan aangepast worden, maar voldoet het dan nog steeds aan de wettelijke eisen. En hoe kun je een PTA opstellen dat recht doet aan jullie visie en programma? En hoe doe je dat (goed)?

Het ideale plaatje voor LO2 en BSM
Jacob Nienhuis

Theorie            
Tijdens deze workshop starten we met een blanco canvas maar met een grote vraag: Hoe ziet het ideale programma LO2/BSM eruit? In kleinere groepjes gaan we aan de slag met deze open vraag. Vanuit de ervaring met en kennis over het huidige programma LO2/BSM kan worden gekeken naar wat goed werkt, wat beter kan, naar wat belangrijk is, naar wat minder belangrijk is, naar wat er mist en wat eruit moet, naar wat leerlingen nodig hebben. Aan de hand van de opbrengsten in de groepjes gaan we het gesprek aan om duidelijk te krijgen wat belangrijke thema’s en doelen zijn, maar ook hoe we aankijken tegen de samenhang tussen LO2 en BSM en naar hoe de aansluiting is met LO als gemeenschappelijk vak.
             
Activerende didactiek bij het geven van theorie (verdieping t.o.v. eerder gegeven workshops)
Koen Anthoni en Wessel van de Kamp

Theorie
Docenten LO2 en BSM zijn niet opgeleid om les in theorie te geven, terwijl dat wel de bedoeling is bij deze vakken. In deze workshop krijg je mogelijkheden aangereikt om jouw theorieles zo in te richten zodat de leerling steeds actief betrokken is, gaat meedenken, gaat meedoen om zich de aangeboden leerstof eigen te maken. De zin (en de onzin!) van een Powerpoint komt aan de orde en we wisselen opgedane ervaringen uit zodat iedereen zoveel mogelijk activerende werkvormen in de ‘eigen rugzak’ krijgt om te gaan gebruiken in de eigen lessituatie.
             
Hoe kan ik een opbouw “Leren lesgeven” aanbieden binnen LO2/BSM        
Dennis  Witsiers 
       
Praktijk
Binnen LO2 en BSM wordt verwacht dat de leerlingen leren lesgeven. In deze workshop wil ik een methodische leerlijn laten zien zodat de leerlingen veel lesgeefervaring op kunnen doen binnen de eigen lessen BSM/LO2 en daarbuiten, zodat er verschillende en meerdere leermomenten zijn.  
                                                                      
Ontwikkeling van thema voeding in BSM en LO2.
Jan-Willem van Dijk en Luuk Hilkens

Theorie
Voeding en bewegen zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Binnen BSM en LO2 is voeding een onderdeel wat (nog?) niet expliciet in eindtermen staat, maar waar het maatschappelijk en persoonlijke meerwaarde voor sporters in het algemeen en dus ook onze BSM- en LO2-leerlingen in geschoold mogen worden.  
             
3x3 basketball            
De Nederlandse Basketballbond

Praktijk
3x3 basketball is erg populair geworden en ontwikkelt zich in hoog tempo. Helemaal nadat het viertal van Team NL deze zomer Olympisch kampioen werden door in de slotseconde te scoren. Het spel kenmerkt zich door snel samenspel, veel scoringsmogelijkheden, toegankelijkheid zowel op pleintjes als in de zaal. 3x3 basketball is een uitstekende verdieping bij BSM en LO2.

Leveringsvoorwaarden
*Tijdens de studiedag wordt beeldmateriaal gemaakt voor de verslaglegging en mogelijk voor publicatie op de website, in het magazine en de nieuwsbrief van onze vereniging. Mocht je daar bezwaar tegen hebben, neem dan even contact met ons op zodat wij daar rekening mee kunnen houden.