Een jaar geleden kwam Pieter voor de eerste keer bij mij in de praktijk voor kindertherapie. Hij is dan 8 jaar oud en zit in groep 4 van het regulier basisonderwijs. Pieter is aangemeld door zijn moeder, na overleg met de leerkracht bewegingsonderwijs en de intern begeleider (IB). Moeder geeft aan dat de motoriek van Pieter zich veel trager, en misschien ook wel anders, ontwikkelt in vergelijking met de motoriek van zijn broertje. Dat is haar voorheen nooit zo opgevallen omdat Pieter de oudste thuis is. Daarnaast merkt ze dat hij het steeds
minder leuk vindt om buiten te spelen. Ook de leerkracht bewegingsonderwijs geeft aan dat Pieter steeds minder goed meekomt met de gymles en dat hij steeds minder meedoet
met de andere kinderen tijdens het speelkwartier. Vooral opdrachten met een bal zoals trefbal en basketbal en opdrachten met toestellen zoals springen van de kast en hetklimmen, vindt hij erg moeilijk. Zelf geeft Pieter aan beter te willen worden in voetballen en klimmen, “want dan kan ik weer meespelen met de andere kinderen”.
Een (bonusartikel (LO5 2025) van Johannes Noordstar, Jolien van den Houten, Jantine Witteveen, Marcel Bouwhuis en Heleen Reinders-Messelink . Eerder verscheen dit artikel: DCD, wat moet je
ermee? (LO1 2025)