Skip Navigation Linksdetail

KVLONieuwsArtikel

Meerstemmig bewegen

KVLO Nieuws  |  10 december 2025

​Aansluitend op het bonusartikel “Maar ik heb geen cultuur”, waarin de nadruk lag op zelfreflectie en bewustwording van de docent, richt dit artikel zich op de volgende stap: 

hoe vertaal je dat bewustzijn naar de praktijk van het bewegingsonderwijs?

In steeds meer gymzalen zien we een rijke mix aan leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Leerlingen brengen uiteenlopende ervaringen, waarden en beweegtradities
mee. 

Toch blijkt uit onderzoek dat niet alle leerlingen zich even betrokken voelen bij het bewegingsonderwijs. Vooral leerlingen met een andere cultuur dan de dominante cultuur haken soms af, omdat de manier van lesgeven en de inhoud van de lessen weinig aansluiten bij hun culturele referentiekader (Robinson et al., 2016). 

Dat roept een belangrijke vraag op: 

hoe kunnen we bewegingsonderwijs zo vormgeven dat alle leerlingen zich gezien, gehoord en gemotiveerd voelen mee te doen? 


Een bonusartikel  (bij LO 7 2025) van Eva-Luca Pouwer, Mirka Janssen, Eline Flux en Pim Schaatsenberg-Zaitouni



Meer lezen over dit onderwerp? Klik op onderstaande tag voor meer artikelen: