KVLONieuwsArtikel

Topic LO9 redactievraag

KVLO Nieuws  |  14 september 2021

In mei deden we een oproep aan jullie om te stemmen op potentiële onderwerpen voor het topic van nummer 9 van ons magazine. Hieronder de shortlist met daarbij de vraag of jullie  of iemand die je kent willen opgeven daarover te schrijven. Een selectie komt dan in Lichamelijke Opvoeding Magazine 9 van december dit jaar. De rest op de website.

Geef je op of geef de naam van een schrijver door op redactie@kvlo.nl. Dit kan tot 1 oktober.

Onderwerpen voor LO9 van 2021:

Angst in de gymles.
Het kan niet waar zijn dat er kinderen angst ervaren in de gymles. Wat kun je doen om dat waar te maken?

Pedadidactiek.
Een goeie didactiek is tegelijk ook een goede pedagogiek. Wat zijn de pedagogische elementen in de didactiek bij bewegen en sport?

Bewegen regelen heeft het primaat.
Een goed werkende klas heeft vooral resultaat en vooruitgang door het bewegen beter te leren regelen. Het beter leren bewegen komt daarna. Is dat zo? Hoe werkt dat dan? 

Lessen van COVID-19.
Na anderhalf jaar werken met de beperkingen van het COVID-19 regime kunnen we een balans opmaken. Heeft het ook iets gebracht? Hebben we er iets van geleerd dat we willen blijven doen?

Streven naar streefniveaus.
Voortdurend moeten we op alle niveaus de positie van ons vak verdedigen. Maar wat is de kwaliteit die we verdedigen? Zou het niet veel eenvoudiger zijn als we eenduidige streefniveaus hadden in plaats van de globale kerndoelen?

Bewegend leren of leren bewegen?
Bewegend leren staat vol in de schijnwerpers. Het motto van de KVLO is Goed leren bewegen. We moeten duidelijker zijn: die twee zijn niet verwant. Hoe zit dat precies en wat kunnen we er wel mee?