Skip Navigation Linksdetail

KVLONieuwsArtikel

In navolging van Impuls Bewegingsonderwijs ook expertteams voor taal en rekenen

KVLO Nieuws  |  12 mei 2022

​Minister van Onderwijs, Dennis Wiersma, wil concreet aan de slag met basisteams op scholen ter verbetering van (cognitieve) basisvaardigheden van jongeren, zoals taal en rekenen: "Deze vliegende brigades moeten kennis, extra handen en hulp op school bieden, zodat onderwijsteams er niet alleen voor staan." Het kabinet begon al eerder met een soortgelijke aanpak, waarbij gewerkt wordt met een subsidieregeling en een expertteam, zoals bij de Impuls Bewegingsonderwijs die basisscholen hulp biedt bij de verplichte invoering van twee lesuren bewegingsonderwijs in het PO per 1-8-2023. In dit geval juist ook ter verbetering van motorische basisvaardigheden.

In de Kamerbrief over het Masterplan basisvaardigheden, dat Minister Wiersma op 12 mei aan heeft geboden aan de Tweede Kamer, schrijft hij eveneens: "Naast de 150 scholen die ondersteund zullen worden door de basisteams met experts en middelen, bied ik een grotere groep van ruim 350 scholen (po en vo) de mogelijkheid om via een subsidieregeling middelen aan te vragen om zelf een verbeterslag te maken op de basisvaardigheden. Deze middelen kunnen zij besteden aan bewezen effectieve interventies en gerichte expertise".

De KVLO is blij te lezen dat het masterplan vele gelijkenissen toont met het inmiddels beproefde werken met expert-teams, zoals het geval is bij de Impuls Bewegingsonderwijs. "We zien veel overeenkomsten en zijn blij om te zien dat deze methode breder in het onderwijs terug te zien zal zijn. Het is voor ons een bevestiging dat we hiermee op de juiste weg zijn", vertelt Cees Klaassen – directeur KVLO.

Met het nieuwe masterplan zien we ook kansen voor een mooie combinatie", vervolgt Klaassen. "De subsidieregeling impuls bewegingsonderwijs helpt bij het realiseren van de 2 wettelijk verplichte lesuren bewegingsonderwijs, maar kan – als scholen zover zijn – ook helpen bij het ondersteunen van een derde uur bewegen op school (naar het 2+1+2 model, voor 5 uur goed en voldoende bewegen voor alle kinderen). Denk hierbij aan de Dynamische- en Rijke Schooldag, bewegend leren en nieuwe andere ontwikkelingen. Juist op dit vlak kunnen de basisvaardigheden (zowel cognitief als motorisch) perfect samenkomen!".


Meer lezen over dit onderwerp? Klik op onderstaande tag voor meer artikelen: