Skip Navigation Linksdetail

KVLONieuwsArtikel

Pandemiebestendige zorg? Vijf uur bewegen op school!

KVLO Nieuws  |  3 februari 2022

“Van elke dag gym op school tot hogere salarissen: zo wordt de zorg pandemiebestendig”. Zo kopte de Volkskrant op 1-2-2022 in een artikel waarbij het belang van goed en voldoende bewegen voor kinderen maar weer eens benadrukt werd.

Er is te veel gekeken naar het eind van de keten, de ic-capaciteit, maar wat als we ons meer richten op preventie? Basisschoolleerlingen in Landgraaf kregen elke dag gym en bewegen, fruit, water en dagelijkse gezonde lunches. Na vier jaar onderzoek bleek: de kinderen deden actiever aan sport en spel, ze aten veel meer groente en fruit, dronken meer water. En wat ze op school leren, heeft ook echt een educatieve uitwerking op de ouders.”

 
Een mooie bevestiging van waar de KVLO zich (met haar Stakeholders) hard voor maakt: het realiseren van 5 uur bewegen per week voor alle kinderen in Nederland, zoals door vele instanties al eerder is geadviseerd, met het 2+1+2-concept.
 

Wat is er nodig? Het model 2+1+2: 5 uur goed en voldoende bewegen voor alle kinderen.
  • 2 lesuren goed bewegingsonderwijs van een vakleerkracht: verplicht voor alle leerlingen in het PO (zie ook subsidieregeling www.impulsbewegingsonderwijs.nl);
  • 1 uur extra bewegen: in onderwijstijd, b.v. dynamische schooldag, pauzesport;
  • 2 uur bewegen na schooltijd: gratis, in en rondom school met Buitenschoolse Sportvoorziening.
Het nieuwe kabinet kan dit mede op basis van het interdepartementale beleidsadvies ‘Nederland vitaal en in beweging’ en de inzet van NOC*NSF realiseren. De buitenschoolse opvang, maar ook een rijke schooldag, biedt veel kansen voor extra sportdeelname.
 
Het 2+1+2 concept biedt veel verbinding, in en rondom de school. Laten we de kansen die er zijn goed benutten voor het welzijn van alle kinderen in ons land! 

Meer weten over het 2+1+2 concept? Lees dan verder op onze themapagina op KVLO.nl


Meer lezen over dit onderwerp? Klik op onderstaande tag voor meer artikelen: